fredag 5 september 2008

bankkort

Jag har haft ett trasigt kontokort ett par veckor, den svarta remsan där bak har varit helt borta nästan, så kassapersonalen har fått slå in mitt kortnr i kassan för att kunna genomföra köpet. Nu är problemet så att mitt efternamn på kortet och det på legget stämmer inte då jag har gift mig och inte har bytt på kontokortet.... tre ggr har kassa personalen påpekat att mitt efternamn inte stämmer, en av dessa ggr fick jag ändå avsluta köpet, 2 ggr fick jag inte avsluta köpet, men en av dessa ggr gick jag till en annan kassa och avslutade det hela.... Dem flesta ber inte ens om legg, även om man inte har någon kod.... Jätte konstigt !!

precis när jag har gjort ett köp känns det skönt att jag lyckades även denna gång, eftersom jag behövde det jag handlat, men idag slog det mig att vem som hellst skulle kunna använda mitt kort och shoppa på....

Nu till själva frågan, kan man ta någon annans kort och lura kassapersonalen, eller är ens kontokort bundet till ens person nr ?? och varför spelar då efternamnet någon roll ?

dagens stora fundering =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

har jobbat i många år till och från i kassa bland annat som butikschef.. ska se om jag kan svara på frågorna enligt de riktlinjer vi fick.
Kort som saknar kod MÅSTE komma tillsammans med legitimation som är giltigt. Ett giltigt legitimation är inte giltigt om inte efternamnet stämmer, för legitimation är ju en identitetshandling, det ska bevisa att du är du och att du heter som du heter.. och är det inte rätt efternamn är leget således inte giltigt.
Ditt betalkort är knutet till dig som person, det SKA inte gå att handla med ditt kort om man inte har din kod eller kan legitimera sig som du. Stämmer inte namnet överrens på kort och leg så ska man INTE tillåta köp pga risken för att det kan vara en bluff, om man inte känner personen sen tidigare. Butiken blir skadestånds skyldig om kontrollen inte gått rätt till. Folk blir oftast skogstokiga om man säger så och man som kassörska får ta en hel massa skit, men om kortet sedan används i falska köp så gnälls det.
Jag anser att de butiker som nekade dig köp gjorde HELT rätt.
Har du kod till ditt kort ska du ändå ha leg med dig för ibland kommer stick-kontroller och då måste man ändå visa leg, även om det bara hände mig 2 gånger på ca 7 år så ska man vara medveten om det och inte flippa OM det händer. Det händer oftast om det är något glapp i kontakten med banken.

flodhästen sa...

W: ja nu är det iof mitt leg som är rätt och kontokortet som inte är det... men det spelar nog ingen roll :) det är ju trots allt olika efternamn... jag håller med dig, tycker fler borde nekat mig köp och skulle absolut inte bli arg om någon gjorde det... utan levde mer på lite spänning för att se om det fungerade eller inte ;)

men det är inte så att någon kassapersonal kan se i kassan om mitt kontokort och perssonnr passar ihop ??

Tack för ditt svar

Anonym sa...

hejhej
vad kul att du har en blogg:-)
kram petra