tisdag 5 maj 2009

fruktätande nattjobbare


Om kollar in dessa två texter nedan så kan man säga att jag ligger ganska risigt till ;) När jag jobbar natt så är det mycket frukt och nötter som gäller. Om jag inte äter på natten klara jag inte av att vara vaken. Väljer då hellre frukt än cocacola och Choklad, men vem vet kanske ska jag byta tillbaka ? :) Iof tar jag aftonbladets text med en nypa salt. Det finns nog ingenting man kan äta gränslösa mängder utav.


texten är från fitness magasin 0409.
"Sömniga gener gör dig fet på natten
”Du ska inte äta strax innan du lägger dig.” Ja, många som har svårt att hålla matchvikten har fått tipset att inte äta precis innan de går och lägger sig. Och nu vet man varför. Amerikanska forskare inom genetik har upptäckt att våra gener följer samma dygnsrytm som kroppen i övrigt, och helt enkelt blir sömniga på kvällen. Dämed sänks ämnesomsättningen. Undersökningens resultat baserar sig på tester av 20 000 musgener under två dygn. Det anmärkningsvärda var att man inte kunde hitta en enda gen som inte följde en dygnsrytm.
Källa: NewScientist"

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5052459.ab

Inga kommentarer: